اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست ؟

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست ؟

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست ؟

آیا اکوی قلب جنین واجب است و اکوی قلب جنین برای چیست؟

حدود یک درصد از نوزادان با ناهنجاری قلب جنین متولد میشوند که بنا بر تحقیقات یکی از نقص عضوهای شایع هنگام تولد است. برای به حداقل رساندن نقص قلبی در هنگام تولد سلامت جنین باید دردوران بارداری بررسی شود و هر گونه مشکلی هر چه زودتر در هنگام بارداری تشخیص داده شود.

اکوی قلب جنین چیست ؟

اکوکاردیوگرافی جنینی یا اکوی جنینی یک آزمایش تصویری فراصوتی غیر تهاجمی است که وضعیت قلب جنین را بررسی میکند. معمولا در سه ماهه دوم بین هفته های ۱۸تا ۲۴ بارداری انجام میشود. همچنین اگر نیاز آن حس شود در مراحل بعدی هم میتواند انجام بشود. در این آمازیش برای تولید یک اکوکاردیوگرام یا یک تصویر از قلب جنین ، از امواج صوتی استفاده میکند. اکوکاردیوگرافی مشکلات و ناهنجاری های ساختاری عملکردی قلب جنین و اختلال ریتم قلب را مورد ارزیابی قرار میدهد.

اکو قلب جنین برای چیست و چرا اکوکاردیوگرافی مهم است؟

وقتی نتیجه را دریافت میکنید و دقیقا میدانید مشکل از کجاست ، بهتر میتوانید بارداری خود را مدیریت کنید . همچنین میتواند خود را برای مراقبت از نوزاد پس از زایمان اماده کنید. همچنین میتوانید پس از تولد نوزاد ، برای گرفت تصمیمات درست از مشاوره و پشتیبانی بهره بگیرید.

آیا آزمایش اکوی جنینی هیچ گونه خطری دارد؟

نه اکوی جنینی تنها یک آزمایش فراصوتی است و هیچ خطری برای جنین شما ندارد. روشی کاملا بی خطر و گاهی ضروری است تا به شما تضمین بدهد که جنین شما سلامت است اما این آزمایش محدودیت های خود را دارد.

محدودیت های اکو قلب جنین چیست ؟

لازم است بدانید که اکو قلب جنین نمیتواند تمام ناهنجاری ها را ارزیابی کند . نمیتواند مسایل خفیف در دریچه ها و سوراخ های کوچک را تشخیص بدهد و ممکن است نتایج غیر قطعی به دست بدهد و ممکن است از شما خواسته شود تا آزمایش را تکرار کنید یا آزمایش های دیگری بدهید.

علت انجام اکوی قلب جنین چیست ؟

امروزه در تمام بارداری ها اکوی قلب جنین توصیه میشود.

ممکن است دلیل خاصی برای انجام اکوی قلب جنین وجود داشته باشد مثلا:

بیماری قلبی موروثی در والدین جنین باشد.

اگر در خانواده سابقه بیماری های قلبی نظیر فشار خون بالا وجود داشته باشد.

اگر تشخیص داده شود که جنین بیماری قلبی یا آریتمی جنینی دارد.

اگر جنین ناهنجاری ژنتیکی (نظیر عقب ماندگی ذهنی) یا دیگر عوارض(نظیر ناهنجاری مغزی یا کلیوی) داشته باشد ( این مورد مهمترین علت انجام اکوی قلب است).

اگر در هنگام بارداری الکل یا مواد مخدر استفاده میکنید.

اگر از داروهای خاصی برای آکنه و سایر مشکلات پوستی استفاده میکنید که میتواند موجب بیماری قلبی در جنین شود.

اگر دچار مشکلاتی مانند دیابت نوع یک ، سرخجه ، فنیل کتونوری یا لوپوس هستید در صورت آمنیوسنتز غیر عادی .

اگر از طریق لقاح مصنوعی یا روش های دیگر تکنولوژی باروری باردار شده اید که میتواند خطر نقص عضو قلبی جنینی را افزایش بدهد.

در صورت بالا بودن عدد NT در غربالگری سه ماهه اول.

اگر بارداری دوقلویی مشکوک به سندروم انتقال خون دو قلوها داشته باشید.

لازم به ذکر است که برخی پزشکان جهت کسب اطمینان هرچه بیشتر از سلامت جنین ، به تمامی مادران در هفته۲۰-۲۲ توصیه به انجام اکوی قلب جنین می دهند.
سونوگرافی خورشید

اشتراك گذاری نوشته


× ثبت نوبت آنلاین رایگان