بارداری و سونوگرافی

بارداری و سونوگرافی

بارداری و سونوگرافی

ابتدای بارداری تا پایان آن، معمولاً سه یا چهار سونوگرافی برای کنترل سلامت جنین و مادر انجام می‌شود. سونوگرافی‌های دوران بارداری به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ سونوگرافی‌های معمول که لازم است هر زن بارداری آنها را انجام دهد و سونوگرافی‌‌های تشخیصی و تکمیلی که در صورت لزوم درخواست انجام آن داده می‌شود. به منظور کنترل روند بارداری و رشد جنین، همچنین غربالگری نقص‌های مادرزادی جنین، بهتر است مادر باردار در طول بارداری چند سونوگرافی را انجام دهد. در این مطلب با سونوگرافی‌های معمول و سونوگرافی‌های موارد خاص در دوران بارداری آشنا شوید.

تشخیص ساک حاملگی: اولین سونوگرافی در دوران بارداری با هدف تشخیص ساک حاملگی و بررسی احتمال حاملگی خارج از رحم یا حاملگی مولار انجام می‌شود. این سونوگرافی در اوایل بارداری و معمولاً دو یا سه هفته بعد از عقب افتادن عادت ماهانه انجام می‌شود. پزشک در این سونوگرافی، وضعیت شکل‌گیری ساک حاملگی، جنین و همچنین وجود ضربان قلب جنین را بررسی می‌کند.

سونوگرافی nt: این سونوگرافی معمولاً طی هفته‌ها‌ی ۱۱ تا ۱۳ بارداری و به عنوان بخشی از غربالگری‌های سه ماهۀ اول انجام می‌شود. در سونوگرافی nt، میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامت آن بررسی می‌شود. نتیجۀ این سونوگرافی، احتمال ابتلا به اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون و تریزومی ۱۸ را تعیین می‌کند.

سونوگرافی آنومالی: سونوگرافی آنومالی معمولاً در سه ماهۀ دوم بارداری و بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ تجویز می‌شود. در این سونوگرافی جنین برای یافتن هر نوع نقص ساختاری و مشکلات رشد، به دقت بررسی می‌شود. متخصص سونوگرافی، اجزای بدن جنین را برای وجود هر نوع مشکل احتمالی در قلب، شکم، ستون فقرات، صورت و سایر بخش‌ها بررسی می‌کند. همچنین وضعیت جفت و محل قرارگیری آن و بند ناف مورد بررسی قرار می‌گیرد و امکان تعیین جنسیت جنین نیز امکان‌پذیر است.

آخرین سونوگرافی: بعد از هفتۀ ۲۸ بارداری یک سونوگرافی دیگر برای بررسی میزان رشد جنین و وزن او به نسبت سن جنین انجام می‌شود. طول استخوان‌های دور سر، ران و دور شکم وزن جنین را تخمین می‌زنند و آن را به نسبت وزن مناسب برای هفتۀ بارداری مقایسه می‌کنند.

سونوگرافی های ضروری دوران بارداری و اهمیت هر کدام
این همیشه برای خانم های باردار سوال است که چند سونوگرافی در دوران بارداری لازم و ضروری است؟ متخصص زنان و زایمان جواب شما را میدهد. در این بخش از بارداری و نوزاد خواهید فهمید که در جلسات مختلف سونوگرافی شاهد چه چیزهایی خواهید بود . همچنین چه زمان هایی به انجام این کار نیاز خواهید داشت اما مساله ای که قبل از هر چیز باید به آن توجه داشته باشید ، این است که در انجام این آزمایش آرامش خود را حفظ کنید.
صدا های ایجاد شده از دستکاه سونوگرافی نشان دهنده این است که امواج های سیگنالی در حال ارسال هستند که باعث تشکیل تصویر از کودک می شوند .

یک سونوگرافی استاندارد اطلاعات خوبی را در اختیار پزشک قرار می دهد و او می تواند در این تصویرها رشد کودک را ببیند و موارد غیر طبیعی را در او تشخیص دهد ، تاریخ تولد کودک را تعیین کند و چند قلویی را نیز بفهمد و از طرفی به موقعیت کنونی نوزاد در شکم پی می برد .

یکی دیگر از آزمایش های سونوگرافی در سه ماهه آخر بارداری انجام می شود و برای مادرانی است که از مشکلات گوارشی یا دیابت رنج می برند. سونوگرافی از امواجی استفاده می کند که فرکانس بالا دارند و برای اندازه گیری جریان و فشار خون ، حالتی چرخشی پیدا می کنند و این آزمایش می تواند تعیین کند که کودک خون کافی دارد یا خیر .

این آزمایش گاهی اوقات برای اهداف دارویی انجام می شود و متخصص می تواند نتایج را با دقت کافی بررسی کند و درمان مناسب را برای مشکلات و ناهنجاری های کودک اعمال کند . امواج سونوگرافی برعکس اشعه ایکس هیچ پرتوافکنی ندارند.

 

برای تعیین وقت با ما تماس بگیرید

  • آدرس: تهران پارس ، ضلع شمالی فلکه سوم تهرانپارس ، نبش خیابان خلیلی ، پ ۳۴۴
  • تلفن: ۰۲۱۷۷۸۸۱۱۲۵ — ۰۲۱۷۷۸۶۷۳۴۶

 

سونوگرافی – رادیولوژی و سونوگرافی خورشید – رادیولوژی تهرانپارس – سونوگرافی تهرانپارس – رادیولوژی محدوه تهرانپارس – سونوگرافی محدوه تهرانپارس – رادیولوژی خوب محدوه تهرانپارس – سونوگرافی خوب محدوه تهرانپارس – رادیولوژی خوب تهرانپارس – سونوگرافی خوب تهرانپارس – رادیولوژی – سونوگرافی خوب بارداری – سونوگرافی شرق تهران – رادیولوژی شرق تهران – رادیولوژی خوب شرق تهران – سونوگرافی خوب شرق تهران

اشتراك گذاری نوشته


× ثبت نوبت آنلاین رایگان