بیوپسی تیروئید چه زمانی لازم میشود؟

بیوپسی تیروئید چه زمانی لازم میشود؟

بیوپسی تیروئید چه زمانی لازم میشود؟

نمونه برداری تیروئید

ندول تیروئید به معنای توده هایی بسیار معمول درغده تیروئید (که یک غده پروانه ای شکل در جلوی گردن است)هستند ، این توده ها اگر چه میتوانند مشکلاتی را برای فرد بیمار به وجود بیاورند ولیکن اکثرا سرطانی نیستند.

در برخی شرایط ممکن است غده تیروئید شروع به افزایش سایز کند که پزشکان این را به عنوان گواتر نام میبرند ، ممکن است گواتر به درمان احتیاج داشته باشد ولی نه لزوما و البته در اغلب موارد این به معنی سرطان نیست.

پزشک قبل از تجویز بیوپسی احتمالا برای بیمار آزمایش خون و پس از آن تصویربرداری را تجویز میکند و در صورتی که پس از پاسخ این آزمایشات و تصویر برداری ها احساس کرد بیمار نیاز به نمونه برداری تیروئید دارد آن را تجویز میکند.

در گذشته و قبل از دستیابی به روش FNA بعضا پزشک مجبور میشود تا مقدار زیادی از غده تیروئید را در حین عمل برداشته تامطمئن شود بیمار در خطر بدخیمی قرار ندارد ، این روش باعث میشود تا بیمار بعضا ملزم به مصرف دارو شده و یا باعئارض پس از آن مواجه شود ، ولیکن با استفاده از روش های پیشرفته کنونی دیگر بیماران با مسائل گذشته دست و پنجه نرم نمیکنند و نیازی به بیهوشی و جراحی برای بیوپسی و نمونه برداری ندارند.

چه وقتی به بیوسی تیروئید (نمونه برداری تیروئید) نیاز است؟

با اینکه بیوپسی تیروئید میتواند نشان دهنده مشکلات گواتر و یا ندول تیروئید باشد ولیکن پزشک همیشه لازم نیست تا برای کشف بیماریهای تیروئید آن را انجام دهد به طول مثال در بیمار گریوز آزمایش خون و همچنین تصویربرداری کافی است تا دلایل کافی مبتنی بر این بیماری پیدا شود و دکتر رادیولوژی بگوید که شما دچار گریوز هستید یا خیر .

دکتر رادیولوژی احتمالا بخواهد در مورد هر ندول تیروئید که بزرگتر از یک سانتیمتر باشد بررسی لازم را انجام دهد ، به خصوص اگر این ندول جامد و سفت بوده و دارای مرز مشخصی در تصویربرداری نبوده و دارای کلسیم باشد.

همین طور اگر بیمار احساس درد زیادی در تیروئید خود میکند و تیروئید به سرعت در حال رشد است ممکن است دکتر رادیولوژی بدون وجود ندول تیروئید هم بخواهد تانمونه برداری تیروئید و یا همان بیوپسی تیروئید انجام شود.

سونوگرافی خورشید

اشتراك گذاری نوشته


× ثبت نوبت آنلاین رایگان