عکس رنگی رحم در شرق تهران

عکس رنگی رحم در شرق تهران

عکس رنگی رحم در شرق تهران

هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم چیست و چرا تجویز میشود ؟

هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم تکنیکی است که در طی آن به کمک نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی میتواند لوله های رحمی را بررسی نمود و همچنین میتوان از عکس رنگی رحم جهت شناسایی برخی از مشکلات ناباروری استفاده کرد. با استفاده از روش فلوروسکوپی امکان مشاهده اندام های داخلی وجود دارد که طی آن رحم و لوله های رحمی از مواد حاجب محلول در آب پر میشوند و رادیولوژیست میتواند با استفاده از مواد فلوروسکوپی ساختار و عملکرد رحم و لوله های رحمی را مشاهده نماید.

موارد کاربرد عکس رنگی رحم :

مهمترین موارد کاربرد عکس رنگی رحم تشخیص ناباروری ، سقط های مکرر ، بسته بودن و چسبندگی لوله های رحمی میباشد.همچنین از دیگر موارد کاربرد عکس رنگی رحم میتواند به ناهنجاری های ساختاری در رحم ، فیبروم رحمی و پولیپ های رحمی اشاره کرد.

اقدامات پیش از انجام هیستروسالپنگوگرافی :

جهت کاهش درد ، بهتر است یک ساعت پیش از انجام عکس رنگی رحم از مسکن استفاده نمایید و همچنین مصرف آنتی بیوتیک نیز توصیه میگردد.بهترین زمان جهت انجام عکس رنگی رحم یک هفته پس از پریود و قبل از تخمک گذاری می باشد زیرا در این صورت احتمال بارداری و به دنبال آن آسیب به جنین وجود ندارد و میزان اختلالات کاذبی که در نتیجه افزایش ضخامت دیواره رحم ایجاد میشود در این زمان کمتر است و لازم به ذکر است که در هنگام عکس رنگی رحم ، فرد نباید هیچ وسیله فلزی از قبیل طلا به همراه داشته باشد.

مراحل انجام هیستروسالپنگوگرافی :

عکس رنگی رحم توسط رادیولوژیست گرفته میشود و مدت زمان انجام عکس رنگی درحم بین ۵ تا ۳۰ دقیقه میباشد. بیمار باید به پشت خوابیده و اسپکولوم (وسیله ای جهت معاینه واژینال) توسط رادیولوژیست در داخل واژن قرار داده میشود. دهانه رحم (سرویکس) تمیز میگردد و ماده حاجب به وسیله لوله ای بسیار نازک به نام کانولا وارد رحم میگردد. به طور معمول مایع باید تمام فضای رحم و لوله های رحمی را پر نماید ولی در صورت وجود انسداد ، ماده حاجب بخشی از رحم و لوله های رحمی را پر نمیکند. سپس از رحم و لوله های رحمی با کمک اشعه X-ray عکس گرفته میشود و پس از عکسبرداری کانولا خارج میگردد. بعداز ۲۴ -۴۸ ساعت عکس رنگی رحم برای پزشک ارسال میگردد.

آیا عکس رنگی رحم درد دارد؟

یکی از عمده ترین سوالاتی که در زمینه ی هیستروسالپنگوگرافی به وجود می آید این است که آیا عکس رنگی رحم درد دارد ؟ که در جواب باید گفت طی گرفتن عکس رنگی از رحم به خصوص در هنگام تزریق ماده حاجب ، انقباضات عضلات رحمی میتواند موجب احساس دردی خفیف شود که درمواردی که لوله های رحمی مسدود شده باشند (چسبندگی لوله های رحمی وجود داشته باشد) این درد ممکن است شدیدتر گردد. به همین دلیل به طول معمول سی دقیقه قبل از انجام عکس رنگی رحم ، یک داروی مسکن برایتان تجویز میشود تا درد را احساس نکنید.

عوارض عکس رنگی رحم

ازمهم ترین عوارض عکس رنگی رحم میتواند به درد و انقباض عضلانی اشاره کرد.

خونریزی واژینال خفیف ، احساس گیجی و دردهای شکمی از دیگر عوارض عکس رنگی رحم میباشند. در موارد بسیار نادر ، کاهش و از دست رفتن سطح هوشیاری و گرفتگی عضلانی نیز در بیماران دیده میشود.

علائم خطر هیستروسالپنگوگرافی :

ازعلائم خطر هیستروسالپنگوگرافی میتواند به واکنش های آلرژیک ، عفونت لوله های رحمی و یا آندومتر اشاره کرد.

علامت عفونت پس از عکس رنگی رحم :

در صورتی که دچار عفونت شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. علائم ابتلا به عفونت عبارتند از :

  • تب
  • درد شدید لگنی
  • ترشحات واژینال بد بو
  • تهوع

موارد منع هیستروسالپنگوگرافی :

از موارد منع هیستروسالپنگوگرافی اسپاسم لول های رحمی میباشد زیرا میتواند سبب نتیجه مثبت کاذب شود و همچنین در صورت عدم عبور کاتتر به داخل رحم انجام عکس رنگی رحم توصیه نمیشود.

مزایای عکس رنگی رحم :

از مهمترین مزایای عکس رنگی رحم میتواند به غیر تهاجمی بودن آن اشاره کرد ، به این معنی که نیاز به عمل جراحی ندارند. همچنین کوتاه بودن زمان انجام این روش ، از دیگر مزایای عکس رنگی رحم میباشد. این روش جهت رفع چسبندگی لوله های رحمی نیز بکار میرود.

آیا عکس رنگی رحم نیاز به بیهوشی دارد؟

چنانچه بیمار هنگام گرفتن عکس رنگی رحم همکاری لازم رانداشته باشد ممکن است تشخیص عکس گرفته شده صحیح نباشد ، بنابراین انجام عکس رنگی در این افراد، تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد که سبب کاهش انقباض عضلات لگن شده و در این شرایط رادیولوژیست میتواند مانور های لازم برای عکسبرداری را بدون درد در بیمار انجام دهد و از نتایج عکس ها اطمینان داشته باشد.

در این مرکز هیسترو گرافی بدون درد و در شرایط کاملا استریل توسظ تکنسین مجرب انجام میشود.

 

اشتراك گذاری نوشته


× ثبت نوبت آنلاین رایگان