سونوگرافی های لازم در بارداری

سونوگرافی های لازم در بارداری

سونوگرافی های لازم در بارداری

سونوگرافی های لازم در بارداری به پزشک کمک می‌کنند تا از سلامت یا مشکلات احتمالی جنین یا مادر در حاملگی، آگاهی پیدا کند.
معمولا هر زن در حاملگی ۳ یا ۴ بار سونوگرافی انجام می‌دهد.
اما ممکن است یک پزشک برای آگاهی از وضعیت مادر و جنین تعداد بیشتر یا تکرار سونوگرافی را تجویز کند.

انواع سونوگرافی های حاملگی
احتمالا قبل از حاملگی آزمایشات چکاپ قبل از بارداری را انجام داده‌اید، پرونده پزشکی مادر قبل از بارداری، می‌تواند به شناخت بیشتر و تشخیص بهتر روند بارداری شما کمک کند.
اما حالا می‌خواهیم به انواع سونوگرافی های دوران بارداری بپردازیم:

سونوگرافی پایه
سونوگرافی استخوان بینی
سونوگرافی چهار بعدی
سونوگرافی کالر داپلر
سونوگرافی شکمی یا ابدومینال در بارداری
سونوگرافی (Abdomen) از روی شکم انجام می‌شود.
برای بهتر شدن کیفیت تصاویر از مقداری ژل مخصوص سونوگرافی در سطح پوست استفاده می‌شود.
این نوع سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری با مثانه پروپس از ماه سوم به‌دلیل وجود مایع اطراف جنین با مثانه خالی انجام می‌شود.
اغلب سونوگرافی ها در دوران بارداری بصورت شکمی انجام می‌شود.

سونوگرافی جنین و محتویات ساک بارداری، بعد از هفته هفتم با این روش انجام می‌شود.
از هفته پنجم حاملگی تا هفتم بدلیل کوچک بودن ساک بارداری، ممکن است سونوگرافی شکمی قادر به تشخیص بارداری نباشد و انجام سونوگرافی در این زمان بصورت واژینال ارجحیت دارد.

سونوگرافی واژینال:
سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی از راه واژن و با مثانه خالی انجام می‌شود.
در این روش پروپ سونوگرافی مخصوص که قطر آن حدود ۲ سانتی‌متر هست، با یک پوشش محافظ یک‌بار مصرف پوشیده می‌شود.
دراین روش برای بهبود کیفیت تصاویر مقدار کمی ژل سونوگرافی روی انتهای پروپ استفاده می‌شود.
بدلیل فاصله‌ی پروپ با دهانه سرویکس و نحوه ورود آن هیچ آسیبی به جنین نمی‌رساند.
حتی در موارد خونریزی در دوران بارداری سبب تشدید آن نمی‌شود.
پس مادران عزیز نگران انجام سونوگرافی واژینال نباشید. در طول ماه‌های چهارم و پنجم بارداری و ماه‌های مختلف بارداری بنا به درخواست پزشک برای بررسی طول دهانه‌ی رحم از سونوگرافی واژینال استفاده می‌شود چون دقیق‌تر است.

 

 

 

 

▪ انجام چند بار سونوگرافی در طول دوران بارداری الزامی است؟

 

ـ چهار مرتبه.

بار اول در ابتدای بارداری برای آنکه مشخص شود بارداری در داخل رحم است یا خارج از آن. بار دوم در هفته ۱۲ است؛ بار سوم در هفته ۲۲ و بار چهارم در هفته ۳۲.

 

 

▪ در هر سونوگرافی چه مسایلی بررسی می شود؟

 

ـ این بستگی به سن جنین دارد. در سونوگرافی که در ابتدای بارداری انجام می شود پزشک می خواهد مطمئن شود بارداری در داخل رحم اتفاق افتاده یا خارج از رحم است. در هفته ۱۲ جنین بسیار شبیه به نوزاد است و پزشک، اندام های متفاوتی مانند پشت گردن، بینی، معده، مثانه، شکل و فرم سر و متقارن بودن اعضا را چک می کند.

 

در این هفته به وضوح صدای قلب جنین شنیده می شود. آنچه برای پزشک بیش از هر چیز دیگری مهم است اندازه گیری قد جنین از نوک سر تا پایین باسن است تا بتواند سن دقیق بارداری را اعلام کند.

 

نکته بعدی اندازه گیری عرض گردن است که اگر بالاتر یا مساوی با ۳ میلی لیتر باشد، پزشک آزمایش آمنیوسنتز (نمونه برداری از پرزهای جنینی شناور درون مایع آمنیون) تجویز می کند تا احتمال وجود هرگونه آنرمالی کروموزمی شناخته شود. در هفته بیست و دوم بارداری جنین از بالا تا پایین چک می شود. آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد توجه پزشک است، مشاهده اندام های داخلی به ویژه قلب و سر است.

 

پزشک همچنین میزان رشد جنین و کیفیت تبادلات بین مادر و جنین به کمک بند ناف و جفت و مایع آمنیونی را هم چک می کند. در این هفته آنچه بر صفحه مانیتور مشخص می شود، جنینی است که مدام حرکت می کند و تمام اندام های او شکل گرفته است. همچنین زمان ایده آلی برای فهم این موضوع است که جنین شما دختر است یا پسر. در هفته ۳۲ بارداری بررسی اندام های مغزی اهمیت زیادی پیدا می کند و اینکه رشد جنین در حد طبیعی است یا خیر. در واقع در این هفته جنین شما بزرگ شده و جای کمتری برای حرکت دارد. به همین دلیل آنچه شما در صفحه مانیتور مشاهده می کنید، چندان قابل تشخیص از هم نیست چون اندام های جنین در هم جمع شده است.

 

 

▪ در چه شرایطی بیش از این ۴ مرتبه سونوگرافی تجویز می شود؟

 

ـ در صورتی که مشکلی در سونوگرافی دیده شود یا خانم باردار مبتلا به فشار خون یا دیابت یا بیماری های دیگر باشد یا احتمال کوچک بودن جنین داده شود یا بارداری چندقلو باشد، لازم است تعداد سونوگرافی ها بیشتر شود.

 

 

برای تعیین وقت با ما تماس بگیرید

  • آدرس: تهران پارس ، ضلع شمالی فلکه سوم تهرانپارس ، نبش خیابان خلیلی ، پ ۳۴۴
  • تلفن: ۰۲۱۷۷۸۸۱۱۲۵ — ۰۲۱۷۷۸۶۷۳۴۶

 

سونوگرافی – رادیولوژی و سونوگرافی خورشید – رادیولوژی تهرانپارس – سونوگرافی تهرانپارس – رادیولوژی محدوه تهرانپارس – سونوگرافی محدوه تهرانپارس – رادیولوژی خوب محدوه تهرانپارس – سونوگرافی خوب محدوه تهرانپارس – رادیولوژی خوب تهرانپارس – سونوگرافی خوب تهرانپارس – رادیولوژی – سونوگرافی خوب بارداری – سونوگرافی شرق تهران – رادیولوژی شرق تهران – رادیولوژی خوب شرق تهران – سونوگرافی خوب شرق تهران

اشتراك گذاری نوشته


× ثبت نوبت آنلاین رایگان